“De scheepsplanning is iedere dag weer een puzzel”
~ Collega Bart Koenis aan het woord ~
Bij K3Delta Zand & Grind produceren we het zand en grind op maat. We kijken wat de klant nodig heeft en we zorgen ook voor het vervoer. Het liefst per schip. Collega Bart Koenis is scheepsplanner en zorgt er dagelijks voor dat de juiste hoeveelheid zand en grind op het juiste tijdstip bij onze klanten terecht komt.
Bart Koenis: “Ik heb K3 enorm zien groeien de laatste jaren. Als ik zie waar we nu staan, vind ik het mooi dat we alle specialisaties onder één dak hebben. Het winnen van zand en grind en de projecten waar we mee bezig zijn, zoals ruimte voor de rivier, spreken me erg aan.”
Wat is jouw functie bij K3Delta Zand & Grind?
“Ik ben scheepsplanner en ben de schakel tussen de klant, de schepen en onze installaties. Klanten bestellen scheepsvrachten zand of grind. In samenwerking met de installaties, schippers, bevrachters en Rijnaarde is het mijn taak om te zorgen dat het juiste zand, in de juiste hoeveelheid, op het juiste tijdstip op de juiste plek ligt. Dat vergt veel overleg en gepuzzel: schuiven met vrachten of schepen. Jaarlijks verschepen we ongelooflijk veel tonnen grondstoffen voor de bouwsector. De drukte zit hem meestal niet in de tonnen, maar meer in het ‘gedoe’ eromheen.”
Hoe ziet jouw loopbaan eruit?
“Ik heb gevaren op zee, eerst op sleepboten en later in de bagger bij Boskalis. Ik was veel van huis weg en toen er een gezin kwam, heb ik letterlijk de Gouden Gids erbij gepakt en gezocht naar een baggerbedrijf in het oosten van het land. Zo ben ik in 1994 bij Valewaard (dat later in K3 is opgegaan) terecht gekomen. Ik heb daar verschillende functies gehad. De productie van het zand, de planning van vrachtauto’s, later ook scheepsplanning en verkoop erbij. Gezien de beperkte omvang van het bedrijf was het leuk om je met het hele proces te kunnen bemoeien. Daarnaast heb ik deze ervaring meegenomen in mijn huidige functie. Ik weet hoe het reilt en zeilt op een installatieterrein.”
Wat maakt jouw werk zo leuk?
“Zelf houd ik van de scheepvaart en alles wat daarbij hoort. Het is dus leuk om daar iedere dag mee bezig te zijn. Mijn werk is iedere dag weer een enorme puzzel. Elke dag heb je een planning, maar die wordt continu veranderd vanwege allerlei factoren waar ik rekening mee moet houden. Wijzigingen van klanten, zand niet voorradig, een storing in de installatie, een schip heeft een motorstoring, het is mistig of stormachtig, het water staat te hoog of te laag, ga zo maar door. Regelmatig is het echt een uitdaging om alles voor elkaar te krijgen (voor iedereen overigens). Maar dat maakt het juist leuk, net zoals het vele contact dat ik heb met klanten, schippers en onze mensen op de locaties.”
“We hebben een goed en fijn team. Allemaal denken we vanuit de basis en hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen. Want uiteindelijk draait het om het produceren en verkopen van zand en grind. Hoe je dat doel bereikt, daar kun je over sparren. Daar is ook ruimte voor. Ik vind het mooi om te zien dat veel collega’s al lang werken bij K3. Dat zegt wel iets.”
Prijs de dag niet voor het avond is!
“Niet zenuwachtig worden als dingen anders gaan dan verwacht, zeg ik altijd. En: prijs de dag niet voordat het avond is. Je zit tussen klanten, schippers en productie in. Iedereen kijkt naar zijn eigen belangen. In mijn vak probeer ik dat aan elkaar te knopen en streef ik ernaar dat iedereen happy is. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Maar als je je sociaal opstelt en blijft overleggen, kom je een heel eind.”
Heb je weleens iets vervelends meegemaakt?
“Niet zozeer vervelend, het hoort er allemaal bij. Laatst werd bijvoorbeeld een schip met grind, dat uit Amsterdam was gekomen, afgekeurd. Voor de toepassing van deze klant was het grind niet schoon genoeg. Er zaten nog wat natuurlijke resten uit de zee in. Het grind winnen we namelijk op zee. Voor andere toepassingen is dat geen ramp en is dat grind gewoon te gebruiken. Het schip met dit grind is afgevoerd en we stonden voor de uitdaging om direct een nieuwe lading grind te regelen. Gelukkig was dat voorradig en konden we direct schakelen. Maar het had zomaar kunnen gebeuren dat het niet het geval is. Dan moet ik wel even wat telefoontjes plegen om het toch voor elkaar te krijgen. Hoe je het doet, doe je het. We lossen het op.”
Wat betekent duurzaamheid voor jou?
Bart: “Bijvoorbeeld een goede relatie met de mensen waarmee je werkt is erg belangrijk, weten wie je aan de andere kant van de telefoonlijn hebt. Zo ga ik langs om kennis te maken met nieuwe relaties, zoals schippers en klanten. Dat zorgt voor meer wederzijds begrip, dat is dan vaak de sleutel om een oplossing te vinden als je in een lastige situatie terecht komt.”
“Maar ook dat je nadenkt over het combineren van routes en scheepsbewegingen. Dat je schepen niet leeg terug laat varen bijvoorbeeld. Uiteraard hebben we dat goed in het vizier, gewoon met gezond verstand.”
Wat doe je graag in je vrije tijd?
“Ik ben veel op het water te vinden en ben een fanatieke sloeproeier. We trainen twee keer per week op de Rijn en doen aan zo’n tien wedstrijden per seizoen mee: van de Grachtenrace in Amsterdam tot aan Harlingen-Terschelling. Onze sloep, de Averij, heeft het logo van K3Delta (medesponsor) op de romp en de riemen staan. Tijdens wedstrijden herkennen mensen regelmatig ons bedrijf. Een keer door een sloep van Tata-Steel en Boskalis. Ook heb ik een eigen boot (een zalmschouw) waar ik straks weer veel tijd op hoop door te brengen. Het roeien en varen staat nu op een wat lager pitje namelijk. Mijn vrije tijd zit de laatste en waarschijnlijk komende maanden ook nog in het bouwen van een eigen huis.”
Dat we bij K3 aan mooie ‘ruimte voor de rivierprojecten werken’ maakt mij trots
“Ik ben er trots op dat we aan verschillende mooie ‘ruimte voor de rivierprojecten’ werken, ik kijk bijvoorbeeld altijd even naar de Spiegelwaal als ik over de brug bij Nijmegen rijd. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer mooie projecten langs de rivieren.”
Hoe kijk je naar de toekomst?
“De basis, die moeten we goed voor ogen houden. Zand en grind winnen, dat is de kern van ons bestaan. Mijn persoonlijke wens is met veel plezier aan het werk blijven. Werken is meer dan geld verdienen. Het mooiste is dat je fluitend naar je werk gaat. En deze lente kijk ik uit naar een ‘gewoon’ dak boven mijn hoofd, haha. We leven nu in een caravan op een bouwkavel.”