~ collega Bob Daanen aan het woord ~
Op de benedenverdieping van het kantoor in Andelst vind je Rijnaarde, één van de vijf ondernemingen die onderdeel uitmaakt van de K3 organisatie. Wie hier binnenstapt, weet meteen dat je in de wereld van scheepvaart bent beland. Een enorme scheepsbel, de afbeeldingen aan de muur en een grote kaart met de Europese wateren versterken dat gevoel. Ondanks dat je hier vooral druk bellende en overleggende collega’s aantreft, zit de sfeer er altijd goed in. Bob Daanen is één van de Rijnaarde-collega’s en vertelt over zijn werk. Maar ook over zijn privéleven en hoe hij heeft geleerd dingen meer te relativeren.
Bob, wat houdt jouw werk in?
“Ik zeg altijd: ik ben een planner in de scheepvaart en alles wat daarbij komt kijken. Plat gezegd is het goederen vervoeren van A naar B. Dagelijks heb ik contact met schippers, particulieren en mensen aan boord van de schepen. Maar er komt zoveel meer bij kijken. Ook pak ik samen met onze Rijnaarde-directeur het commerciële stuk op. Uiteindelijk wil je onze activiteiten bij Rijnaarde zo inrichten dat je er wat aan overhoudt. We besteden tijd aan onze relaties. Regelmatig drinken we koffie of gaan we een hapje eten en praten we bij. Het is goed om op de hoogte te blijven wat er speelt bij onze klanten. We hebben een warme band, met sommigen hebben we al 35 jaar contact.”
Hoe zit dat, want Rijnaarde bestaat 20 jaar?
“Dat klopt, onlangs vierden we ons 20-jarig bestaan. De opgebouwde ervaring heeft Jos (de voorganger van Roy Pel) bij een andere firma opgedaan waar hij bij vertrek directeur van was. Inmiddels zo’n 35 jaar dus. Rijnaarde is officieel gestart in 2003.”
Hoe ziet de scheepvaartmarkt er momenteel uit?
“Het is erg grillig. Afgelopen jaar was het door de hoge energieprijzen en een lange periode van laagwater onmogelijk om de vooraf gestelde bedragen te blijven hanteren. Gelukkig beweegt de markt mee en zien onze klanten in dat we de prijzen moesten verhogen. Met veel klanten hebben we voor een bepaalde periode of een project een overeenkomst. Dat geeft aan beide kanten een stuk zekerheid. Het is fijn dat we ook in moeilijke tijden met elkaar in gesprek kunnen blijven en samen naar een oplossing zoeken. We zijn loyaal aan elkaar.”
“Daarnaast zie je dat er soms een enorme piek is in de vraag naar bepaalde goederen die wij vervoeren. Denk aan kolen. Dat stond de laatste jaren op een wat lager pitje, er was weinig vraag naar. Door de oorlog in Oekraïne nam de vraag enorm toe. We hebben vorig jaar dus ontzettend veel kolen vervoerd. Maar nu zie je door de milde winter dat de vraag weer afneemt.”
Wat heb je gedaan voordat je bij Rijnaarde kwam werken?
“Ik heb HBO commerciële economie gestudeerd. Je zou denken dat ik direct aan de slag ben gegaan in het bedrijf van mijn vader. Zijn standpunt was ‘eerst buitenspelen voordat we gaan samenwerken’. Dat heb ik gedaan. Ik liep stage bij Peterson Maastricht en heb daar nog mijn stage nog een half jaar gewerkt. Daarna ging ik aan de slag bij HGK Shipping Rotterdam (voorheen Imperial). Bij HGK heb ik 2,5 jaar gewerkt. Inmiddels werk ik alweer 13 jaar bij Rijnaarde.”
Is er veel veranderd in die 13 jaar?
“Ik heb Rijnaarde zien veranderen en zien groeien. Gestart als een particulier bedrijf en later als onderdeel van Imperial. Na een paar jaar weer terug naar particulier bedrijf en sinds 2017 onderdeel van de K3 organisatie. Rijnaarde is een gezond bedrijf. Dat doen we door ervoor te zorgen dat ons team professioneel blijft. De laatste jaren is de setting wat veranderd. Zo is Jos nu meer op de achtergrond en is Roy directeur. Dat brengt een andere dynamiek met zich mee.”
Er is nog nooit een schip geladen dat er niet was
“Om te relativeren dat je niet alles kunt beïnvloeden, zeg ik weleens dat er nog nooit een schip is geladen dat er niet was. En dat je dingen meer los moet laten. Dat heb ik zelf ook moet leren. De laatste jaren gaat dat steeds beter. Je moet het kunnen filteren voor jezelf. Kun je het zelf oplossen, ga er dan voor. Maar anders moet je het loslaten. Onlangs waren alle sluizen dicht in Duitsland, omdat het personeel daar staakte. Wat kun je dan doen? Het enige dat je kunt doen, is je klanten goed informeren.”
Hoe heb je ervoor gezorgd dat je dingen meer kunt relativeren?
“Wijsheid komt met de jaren. En sinds ik kinderen heb, kan ik dingen veel beter loslaten. Als ik thuis ben, laat ik mijn werk los. Dan ben ik er voor mijn kinderen. Heel af en toe heb ik een spoedtelefoontje. Dat weten ze inmiddels. Daarna gaat de aandacht weer naar hen. Ik heb nu een betere balans in mijn leven. Mijn zoon is bijna 5 en mijn dochter is 7 jaar oud. Het is leuk om te zien waar zij mee bezig zijn. Mijn dochter is fervent keepster. En heeft 1 op 1 training om nog beter te worden.”
Wat maakt het werken bij Rijnaarde zo leuk?
“De afwisseling. Je weet niet wat er op je af komt: je hebt altijd te maken met het onverwachte. Ook vind ik het mooi dat ik in een wereld aan het werk ben waar anderen vaak geen weet van hebben. Iedereen kan over de Waalbrug rijden en denken: die schepen varen naar hun bestemming om goederen te laden of lossen. Dat er een hele wereld achter zit en wat er allemaal bij komt kijken, is vaak onbekend. Het is niet zo dat je even een schip laadt en dat die naar de bestemming vaart. Je moet overal aan denken. Hoe zit het met de waterstand? Hoe stel je het gewicht vast? Als er iets mis gaat, staat er een heel peloton aan vrachtwagens op jou te wachten. Dat wil je niet. Het is iedere keer weer een hele puzzel die we leggen.”
Fantastisch om in een klein team te werken!
“Ik zou niet anders willen dan in een klein team werken. We zijn een hecht team en staan altijd voor elkaar klaar. Daarnaast is het fijn om als autonoom bedrijf onder de K3 groep te vallen. We hebben onze vrijheid en eigen identiteit. Aan de andere kant zijn er veel voordelen om onderdeel te zijn van K3. We hebben een continue samenwerking met de zusterondernemingen K3Delta Zand & Grind en Delgromij. Dat geeft ons een goede basis. Ook de ondersteuning van de stafafdelingen is fijn en scheelt ons een hoop tijd en moeite.”
Hoe vaak ben je in je vrije tijd op het water te vinden?
“Ik zeg wel eens ‘koop een boot en werk je dood’. Daar gaat veel tijd en energie in zitten. Een maatje heeft een speedboot. Het is leuk om af en toe samen op pad te gaan, maar zelf heb ik die ambitie niet. Wel speel ik tennis en ben ik teamleider bij de voetbalclub van mijn dochter. En ik ben lid van de medezeggenraad op de school in Beuningen. Ik vind het fijn om betrokken te zijn en het geeft mij de kans om dingen te veranderen.”
“Laatst werd bijvoorbeeld bekend dat de natuurspeeltuin op de school van mijn zoon, die op speciaal onderwijs zit, om veiligheidsredenen zou sluiten. Geld om de speeltuin op te knappen, was er niet. Dat gaat me dan echt aan het hart. Die kids hebben enorm veel baat bij zo’n speeltuin. Door mijn netwerk aan te spreken, heb ik het voor elkaar gekregen het bedrag en de middelen bij elkaar te krijgen zodat we de speeltuin kunnen opknappen. Dat geeft me ontzettend veel voldoening en ik denk ‘zie je nou wel’. Als je de schouders eronder zet, kun je dingen voor elkaar krijgen.”
Wat zou je willen zeggen tegen iedereen die in de scheepvaart zou willen werken?
“Het is een mooie sector met veel dynamiek. Belangrijk is dat je tegen het operationele spel kunt. Je bent continu aan het schakelen en bijsturen. Ook gebeuren er veel dingen in een kort tijdsbestek. Het leuke is dat je veel mensenkennis op doet. In de scheepvaart gaat het vaak van generatie op generatie. Mensen werken vol passie in dit vak. Voor je eigen algemene ontwikkeling is het heel goed om in de scheepvaart te werken. Je komt van alles tegen en leert in een korte tijd heel veel. Ik besef maar al te goed dat het heel machtig is om te zien wat je aan het doen bent. Jij zit achter een scherm en er gebeuren immense dingen in een haven.”
Wat is je wens voor de toekomst?
“Het volledig in balans krijgen van werk-privé. Dat lukt heel goed, maar het is nog niet helemaal zoals ik het zou willen hebben. Verder wens ik dat er stabiliteit blijft voor Rijnaarde en dat we verder kunnen groeien en kunnen blijven differentiëren in takenpakket en opdrachtgevers. Stilstand is achteruitgang, je moet je altijd blijven ontwikkelen.”